آتش سوزی در کارخانه پارس کاغذ در شهرک صنعتی

بخشدار زرقان با تایید خبر آتش‌سوزی کارخانه پارس کاغذ، گفت: با حضور به‌موقع آتش‌نشانی و اقدامات برنامه‌ریزی شده و دقیق آتش‌نشانان و دیگر عوامل همراه، حریق اتفاق افتاده ظرف کمتر از 5 ساعت مهار و اطفا شد.

حسام‌ زارع مهذبیه در گفت‌و گوی تلفنی با خبرنگار ایسنا در شیراز، زمان وقوع این حریق را 18 بعد ازظهر روز پنجشنبه اعلام و با یادآوری اینکه شخصا به همراه معاون شهردار و رئیس دادگاه زرقان در محل حادثه حضور داشته و آتش راس ساعت 23 همان روز مهار شده است، افزود: به‌دلیل حساسیت موجود و احتمال سرایت آتش به کارخانه‌های مجاور که تولیدات شیمیایی و مواد غذایی با امکان اشتعال بالا داشتند، علی‌رغم حضور کامل دستگاه‌‌های آتش‌نشانی زرقان، از شیراز، مرودشت، پالایشگاه و پتروشیمی نیز کمک گرفته شد.

زارع مهذبیه با تصریح اینکه تنها از پنجاه درصد از ظرفیت آتش‌نشانی و تجهیزات و ماشین‌آلات در اختیار استفاده شد، گفت: با استفاده از پنجاه درصد ظرفیت آتش‌نشانی و دستگاه‌ و سیستم اطفا حریق شیمی ریزین که در نوع خود بسیار پیشرفته است،‌ حریق در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار و اطفا شد.  

                                      

ادامه خبر و عکسهای آتش سوزی در ادامه مطلب

وی زبانه کشیدن آتش تا ارتقاع بالا(15 متری) را رد کرد و گفت: پنجاه درصد محوطه سوله و بقیه محوطه باز است که تنها کاغذ و کارتن موجود در محیط باز امکان زبانه کشیدن آتش داشت و آن هم حداکثر 6 یا 7 متر بود و این نیز اتفاقی نادر و غیرمنتظره با توجه به حجم کاغذ و کارتن انبار شده نبود.

این مقام مسئول با تاکید براینکه تداوم آتش‌سوزی به مدت طولانی مشهود نبود، گفت: براساس اعلام آتش‌نشانان حتی ریختن آب برروی آتش هم صحیح و موثر نبود و باید با مهار آتش برای جلوگیری از سرایت به اطراف، منتظر می‌ماندیم تا تمام کاغذها سوخته و تمام شود اما به دلیل انباشته بودن کاغذ برروی هم، لایه‌های زیرین پس از مهار کامل هنوز آتش داشت که برای پیشگیری از شعله‌ور شدن با استفاده از لودر به محل دفن زباله شهرداری منتقل و مدفون شد.

بخشدار زرقان با قدردانی از تلاش آتش‌نشانان، وجود تاخیر در مقابله و مهار آتش را رد و خاطرنشان کرد: هنوز علت اصلی وقوع آتش از سوی کارشناسان اعلام نشده است اما شخصا اعتقاد دارم انبار کردن مقادیر زیادی کاغذ و کارتن با توجه به حساسیت این مواد به آتش در محل کاری غیراستاندارد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیرعامل کارخانه (سپندآسا) در زمان وقوع حادثه در محل حضور نداشته، گفت: آموزش پرسنل برای مقابله با این حوادث و وجود امکانات مهار و اطفا آتش در چنین مکان‌هایی بسیار ضروری و لازم است.

زارع مهذبیه با یادآوری اینکه مدیر عامل کارخانه که هم‌اینک مسئولیت مدیریت عاملی شهرک صنعتی زرقان راعهده‌دار است بعد از وقوع آتش‌سوزی در محل حاضر شده است، گفت: تمام عوامل اجرایی دستگاه‌‌های مختلف اعم از شهرداری، بسیج سپاه و ادارات برق و گاز در محل حضور داشتند و کمیته بحران نیز با محوریت بخشداری و با حضور مسئولان بخش‌های مختلف تشکیل و موضوع از جنبه‌های مختلف بررسی شد.

بخشدار زرقان همچنین با یادآوری اینکه حریق پیش‌از این نیز در مراکز تولیدی این منطقه اتفاق افتاده است،‌گفت: اعتقاد راسخ دارم که این عملیات یکی از سریع‌ترین، کامل‌ترین و فنی‌ترین عملیات اطفا حریق در نوع خود بوده است.

وی گفت: به گفته مدیر عامل کارخانه دو نفر از کارگران این مرکز به‌صورت سطحی مصدوم شده و حدود دوازده هزار تن کاغذ نیز در آتش سوخته است، اما اعلام نظر نهایی منوط به بررسی‌های کارشناسی و نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

به گزارش ایسنا پیش از این برخی اخبار زمان اطفا این آتش‌سوزی را بین هجده تا بیست و سه ساعت و تعداد مصدومان را 4 نفر گزارش کرده بودند و همچنین با اعلام حضور بیش از سی دستگاه آتش‌نشانی از نقاط مختلف ارتفاع آتش را در بعضی نقاط تا 15 متر بیان و اضافه کرده بودند که آتش به برخی کارخانه‌های مجاور نیز سرایت کرده بود.

در منطقه صنعتی زرقان  قریب به بیست و چهار درصد کل صنایع استان فارس فعال هستند. 

 

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:56 ق.ظ

سلام...این موضوع نشون میده که زرقون از لحاظ اتش نشانی هنوز در سطح پایینی هست.باید امکانات بیشتری به اتش نشانی بدهند

نظر شما بسیار متین اما علی آقا تا وقتی زرقون نشه شهرستان نه از بیمارستان خبریه نه از اکیپ مجهز امداد و نجات و آتش نشانی و نه خیلی چیزهای دیگه
به امید شهرستان شدن زرقون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد